MENU

Kongsberg Filmklubb: Høyt skum i Hollywood

lørdag 31. august
Dørene åpner: 19:30

Se Facebook arrangement


Velkommen til åpningsfest! Vi relanserer Kongsberg Filmklubb, etter noen år i dvale, med denne knakende komedien med Peter Sellers. Vi har bobler, vi har ballonger og vi har til og med en egen åpner!

The Party

Regi: Blake Edwards, USA 1968, 99 min
Norsk tittel: Høyt skum i Hollywood.

Klassisk komi-perle med Peter Sellers i fri dressur.
Peter Sellers, som mange kanskje kjenner som inspektør Clouseau fra Pink Panther-filmene, var et komisk geni med en timing og mimikk som har inspirert en hel generasjon av komikere, fra Steve Martin til Will Ferrell og Sacha Baron Cohen. På samme måte som Cohens «Borat», bygger The Partys komikk på hovedpersonens manglende kunnskap om amerikansk kultur, skikk og bruk.
I denne filmen fra 1968 spiller nemlig Sellers en indisk skuespiller, Hrundi V. Bakshi, som kommer til Hollywood, og hele handlingen i filmen utspiller seg på en Hollywood-fest som gradvis går over til kaos etter som Bakshi, på en måte som Mr Bean-fans vil sette pris på, kløner seg gjennom de mange sosiale ritualene som en fest består av. Det hele går i oppløsning i et hav av såpebobler. Mye av filmen er improvisert, siden Sellers fikk utfolde sitt betydelige komiske talent rimelig fritt.
I senere tid har det at Sellers spiller en etnisk indisk mann, komplett med indisk aksent og brun sminke («Brownface») i fjeset, blitt problematisert, selv om konsensus er at Sellers spiller karakteren med verdighet og godhet. Samtidig er etnisitet og representasjon i media et tema man ikke kommer utenom når man ser filmen i 2019, når vi vet hvor stor påvirkning mediebilder og forbilder har på hvordan vi oppfatter oss selv og andre, derfor har vi invitert professor i kulturstudier, Stephen Walton, til å holde en innledning om temaet.

«..it has a kind of purity and comic grace to it all, like an elaborately choreographed dance of physical comedy..»
“Despite the offensiveness of Sellers’s brownface routine, The Party is one of his very best films… Taking a page from Tati, this is neorealist comedy, purposefully lacking a director’s guiding eye: look here, look there. The screen is crammed full of activity, and the audience’s
eyes are left to wander where they may.”[8]

Åpner: Professor Stephen John Walton Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap Institutt for kultur, religion og samfunnsfag