For ikke lenge siden slo det velrenommerte, amerikanske jazzbladet Downbeat fast at Cortex er «the most exciting and fiery unit to emerge from Scandinavia since Atomic». Stort bedre attest er det knapt mulig å få! I Cortex møter vi fire av landets mest etterspurte jazzmusikere. Trompeteren Thomas Johansson tok initiativet til å starte bandet, og de spiller primært hans komposisjoner. Tydelig inspirert av 60-tallslegendene Ornette Coleman og Don Cherry, presenterer de en musikk som er breddfull av liv, temperament og energi. Men den viser også at de har åpne ører for det som har skjedd i jazzens verden etter Cherry & Coleman. Bandet har etter hvert velsigna et hungrig jazzpublikum med mange plater. Absolutt alle har fått strålende mottakelse, både av kritikerne og et takknemlig publikum. Jazzskribenten Jan Granlie avslutter en av sine plateanmeldelser på nettstedet salt peanuts* slik: «Hvis Cortex dukker opp i nærheten av deg i framtida, er det ingen vits å nøle. Kjøp billett og kom deg på jazzklubb! For Cortex får det til å koke!»
Og det legger ikke akkurat noen demper på stemningen at Hedvig Mollestad også er på scenen. Hun har hatt et svært fruktbart samarbeid med Cortex de siste par åra. Hedvig Mollestad står sentralt i norsk musikkliv, med appell både til rockerne og jazzfolket, og det er typisk at hun får Spellemannspris i Åpen klasse. Hun har nådd ut til et stort publikum med sin trio, men hun har også lagd større verker, vært Artist in Residence i Molde og fått Kongsberg Jazzfestivals store musikerpris. Det gnistrer av Hedvig Mollestads gitarspill. Tunge riff veksler med intense rytmiske løp – der vi kan ane at Terje Rypdal og den unge Jon Eberson har inspirert henne.